Om klubben

Klubben grundades som inofficiell klubb i januari 2022 då uppfödare, ägare och hundvänner tyckte att det var dags att vi började verka offentligt för våra flerfärgade pudlar som är just.....pudlar och ingenting annat.

Anledningen till att vi nu grundat klubben är för att vi värnar om pudeln som hund, deras temperament, mångfald i användningsområden allt ifrån assistanshund, bruksträning, utställningshund och det absolut viktigaste, en uppskattad och älskad familjemedlem.

I länder de flerfärgade pudlar får registreras i resp lands kennelklubb som just pudel med fel färg är det näst intill omöjligt att få in en CPPF (Chien Particolore à Poil Frisé) i pudelregistret. Vissa länder har följt Frankrikes exempel och kallar dem för detta. I Danmark och Tyskland är Flerfärgad Pudel nationella raser.

Vid Kennelfullmäkte, 22-24 oktober 2021, röstades det ja till två motioner om avelsförbud för hundar med fel färg enligt rasstandarden. En från Svenska Dvärghundsklubben och en från Svenska Newfoundlandsklubben.

I dagsläget har vi ansökt hos Svenska Kennelklubben om möjlighet att erhålla medlemskap som som egen nationell rasklubb för Flerfärgad Pudel. Ärendet är under behandling.